به قلم:حجت الاسلام فخردالدین اسدی/امام جمعه منطقه داریون

در اندیشه و تفکر اسلامی، انقلاب ریشه در ساختمان درونی انسان دارد و بر همین اساس، انبیاء الهی در دعوت خود ابتدا سراغ درون می روند و بر همین باورند که تاتحول درونی در انسان ها ایجاد نشود، تحول بیرونی (انقلاب) در جامعه، نمو و رشد پیدا نمیکند و از این منظر، مکانیسم وقوع نماز جمعه در هر جامعه ای نیز از طریق تحول در افکار، اندیشه وآرمان هاست؛لذا خداوند تبارک و تعالی در آیه ۱۱ سوره رعد می‏فرماید: «إنَّ الله لایغیّر ما بقومٍ حتی یغیّروا ما بأنفسهم؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم و جامعه‏ای رادگرگون نخواهد ساخت مگر زمانی که خود آن جامعه وضعشان را از درون دگرگون سازند. این آیه شریفه، مبیّن یک قاعده اساسی و کلی در تحولات اجتماعی منجمله در نماز عبادی سیاسی جمعه، که خود یک پدیده بزرگ اجتماعی است و اینکه اراده و خواست هر ملت یا فرد در تغییر و دگرگونی آن جامعه مؤثر است؛ لذا بهترین خواستگاه تغییر و تحول درونی و اجتماعی،نماز جمعه است همچون نمازهای دیگر که در ظهر روز جمعه و با شرائط خاصی انجام می شود، و در فضیلت این نماز همین بس که سوره ای در قرآن به این نام آمده و در آنجا صریحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و در آن آیه آمده است: هنگامی که صدای مؤذن بلند شد و دعوت به نماز شدی، معامله و تجارت را رها ساز و برای انجام این واجب الهی حاضر شو، که از همه چیز برای شما بهتر است اگر بدانید» و نیز در روایات آمده که نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم است بر بدن و موجب آسان شدن ترس و هول قیامت و کشیده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته است و ثواب شرکت در نماز جمعه برا ی کسی که قادر به انجام حج نیست، برابر با حج است.

asadi

در برخی روایات ترک کنندگان این عمل به سختی مورد سرزنش قرار گرفته اند تا آنجا که می خوانیم کسیکه سه هفته آنرا ترک کند منافق می باشد. هر چند نماز جمعه واجب تخییری است ، یعنی انسان می تواند بجای آن نماز ظهر خود را بجا آورد ولی خود داری از شرکت در آن به بصورت دائمی وجه شرعی (دلیل شرعی ) ندارد. به طور کلی در حال اقامه خطبه توسط امام جمعه آنچه که موجب گوش ندادن واز بین رفتن فایده خطبه می شود ( ولو به جا آوردن نماز قضا و یا مستحبی ) باید ترک شود.

چرا که در برخی روایات از دو خطبه به عنوان جایگزین دو رکعت در نماز ظهر جمعه یاد شده است، و لذا دو خطبه به جای دو رکعت نماز به شمار می آید و از این جهت کارهایی که در نماز جایز نیست ، در بین دو خطبه نیز جایز نمی باشد. امام جمعه در خطبه خود باید مصالح دین و دنیای مسلمانان را به آنها تذکر دهد و آنها را از امور مختلف اجتماعی آگاه سازد احتیاط آن است که امام و مأمومین هنگام ایراد خطبه با وضو باشند اگر زنان ، مسافران، بیماران و از کارافتادگان در نماز جمعه شرکت کنند نمازشان صحیح است، و بجای نماز ظهر ایشان محسوب می گردد. اگر چه برآنها ( نماز جمعه ) واجب نیست.

نظافت بدن و غسل جمعه و پوشیدن بهترین لباسها واستفاده از عطر و مسواک زدن جزء آداب مؤکد نمازجمعه است ، که در روایات بدانها سفارش شده است بنابراین الگو سازی دقیق در عصر حاضر و تبلغ نوین و مدرن اخلاق دینی و اسلامی در فضای مجازی که هزارن هزار جوان بیننده دارد نیاز به تلاش و رادمردی همگانی دارد و ریشه در فرهنگ دینی ما دارد که همه با هم در جهت ارتقای سطح کیفی فرهنگ شهر و دیار خود تلاش کنیم ؛ لذا در جامعه امروزی به فضایی در شبکه مجازی نیاز داریم که کاملاً مبتنی بر آموزه های دینی و عاری از هر نوع بدعت و خودکامگی باشد و به صورت تخصصی به مسائل دینی، بخصوص فرهنگ نماز جمعه بپردازد؛ زیرا خداوند متعال دو نوع بندگی دارد:۱- بندگی خاص که نماز و روزه و غیره… است ۲- بندگی عام که کار، تفریح، معاشرت و خدمت به دین و مردم است؛ لذا اجرا و مجری کار فرهنگی با مدیرت فرهنگی؛ تفاوت ریشه ای دارد؛ که بعضی این دو مقوله را یکی تلقی می کنند در حالی که اجرای کار فرهنگی ساختاری جدا از بخش مدیریت فرهنگی در یک مجموعه دارد هرچند نتیجه و هدف کار یکی می باشد اما هر کدام باید مسیر خود را بصورت صحیح طی کنند تا نتیجه بخش و مطلوب باشد؛ لذا نباید هرکسی به خود اجازه دهد بدون تخصص در امور دینی و مذهبی؛ اظهار نظر کند اگر به فعالیت دینی علاقه دارد حمایت کاری و مالی انجام دهد.

در حالی که کار فرهنگی از دیدگاه مقام معظم رهبری:” ایجاد حرکت بسوی اخلاق دینی و انقلابی و اسلامی است و بیان می کند که هر حرکتی غیر از این باشد کار فرهنگی تلقی نمی شود و در ادامیه بیان میکند که انتظار از فرزندان و سربازان نظام جمهوری اسلامی همین است ۴/۳/۱۳۹۳در جمع نمایندگان مجلس”.
این همه هزینه از بیت المال در ورزش می شود ولی از این فرصت و قهرمانان بنام در ترویج اخلاق برای جوانان استفاده نمی شود. به عنوان مثال اگر یک کشتی گیر بنام و فوتبالیست با مشاوره دقیق دینی و اخلاقی، در هنگام وزن کشی یا قرعه استراحت و فوتبالیست بین دو نیمه اگه وقت نماز بود وضوء بسازد و نمازش را بخواند و در برنامه پر بیینده ای مثل نود یا سایر رسانه ها ی ملی پخش شود، چه آثار گرانبهای فرهنگی و اخلاقی در جامعه دارد؟ یا وقتی که یک قهرمان مطرح ملی و محبوب کشتی و فوتبالیست محبوب در نماز جمعه دیده شود آنوقت اثرات کار فرهنگی، در جاهای دیگر بخصوص جوانان پدیدار می شود. اما در نماز جمعه ها فقط مسؤلین سیاسی و عامه مردم دیده می شود لکن اگر سیاستی کلی فدراسیون کشتی داشته باشند که یک قهرمان بنام یا یک مربی مطرح ، مدیر ورزشی، یک با شگاه کشتی دسته جمعی در نماز جمعه یا جماعت حضور فعال داشته باشند ولو در ماه یک بار، آن وقت می توان ادعای حداقل کار فرهنگی در ورزش را نمود.

بنابراین از تمام قلم به دستان و جوانان متدین عاشق به حریم ولایت دعوت می کنیم در رهر زمینه ای که توانایی دارند و می توانند در جهت رشد کیفی و علمی این سایت که متعلق به خودشان می باشد کمک کنند و مارا یاری نمایند تا علاوه بر تبلیغ رسای نماز عبادی سیاسی جمعه در فضای واقعی، این فریضه بزرگ الهی و پدیده عظیم سیاسی اجتماعی جایگاه و خواستگاه واقعی خود را در فضای مجازی به دست آورد و محل رجوع هزاران دلداده و عاشق این حریم امن الهی گردد..